Carmina Burana
V první části našeho koncertu si vyslechnete komornější dílo, Bernsteinovy Chichesterské žalmy, od jejichž vzniku a prvního uvedení letos počítáme kulatých padesát let. Skladba nic neztratila ze své zajímavosti a podmanivé krásy. Žalmy se vyznačují hudební složitostí, vstupní pasáž první věty bývá považována za vůbec jednu z nejtěžších pro tenor. Vděčí tomu obzvláště svému rozsahu, ale také obtížně intonovanému intervalu velké septimy mezi tenorem a basem. Interval velké septimy má svůj význam především v židovsko-křesťanské tradici, zřejmě i proto je tato část napsána v 7/4 taktu.
Nadčasové hudební dílo Carla Orffa, exponující velký orchestrální aparát, sbor a sólové zpěváky, to je kantáta Carmina Burana neboli Buernské zpěvy. Sedm set let starý rukopis z benediktinského kláštera kdesi v Německu se dočkal zhudebnění, poté scénického provedení, tanečních adaptací a několika filmových a televizních verzí. Carmina Burana je zárukou opravdového kulturního zážitku. Ten ale musí být podtržen kvalitními umělci, a my je rádi dodáme. Pozvání dirigenta koncertu, Stevena Mercuria, přijali sólisté MET (Metropolitní opery v New Yorku).
Program
- Leonard Bernstein, Chichesterské žalmy (na texty Starého zákona)
- Carl Orff, Carmina Burana, kantáta pro sóla, sbor a orchestr
Účinkující
- Český národní symfonický orchestr
- Kiri Deonarine, soprán
- Ryland Angel, kontratenor
- Edward Parks, baryton
- Steven Mercurio, dirigent
- Petr Fiala, sbormistr
- Český filharmonický sbor Brno